ОП.05 Иностранный язык (профессиональный)

ОП.05 Иностранный язык (профессиональный)

Методические указания и контрольные задания

для студентов-заочников
образовательных учреждений среднего профессионального образования

основной профессиональной образовательной программы

по специальности 46.02.01

Документационное обеспечение управления и архивоведение

Междуреченск, 2015


Рассмотрены и одобрены Цикловой комиссией гуманитарных дисциплин» Протокол № ____ От «____» _______________ 2015 г. Председатель ЦК ___________________ О. Н. Масалова Методические указания дисциплины Иностранный язык (профессиональный) разработаны на основе Федерального государственного образовательного стандарта (далее ФГОС) по специальности (специальностям) среднего профессионального образования (далее СПО) / 46.02.01 Документационное обеспечение управления и архивоведение и рабочей программы дисциплины (базовый уровень) Утверждаю заместитель директора по УВР ___________________________ В. Н. Щербань «________»_________________ 2015 г.
Рекомендована к использованию методическим советом ГКПОУ МГСТ Протокол № __ от «_____»___________2015 г. Председатель методического совета ________________________Кузнецова И.В.

Разработчики:

Васеева А. С., преподаватель иностранных языков ГКПОУ Междуреченский горностроительный техникум

Ланберг Е. С., преподаватель иностранных языков ГКПОУ Междуреченский горностроительный техникум

Рецензенты:

_________________________________________________

Ф.И.О., ученая степень, звание, должность

_________________________________________________

Ф.И.О., ученая степень, звание, должность


СОДЕРЖАНИЕ

ВВЕДЕНИЕ
ТЕМАТИЧЕСКИЙ ПЛАН И СОДЕРЖАНИЕ УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЫ «ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК (ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЙ)»
МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ ПО ВЫПОЛНЕНИЮ КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ
КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА ПО ДИСЦИПЛИНЕ «ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК (ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЙ)»
ИНФОРМАЦИОННОЕ ОБЕСПЕЧЕНИЕ ДИСЦИПЛИНЫ

ВВЕДЕНИЕ

Методические указания и задания для выполнения домашней контрольной работы для студентов, обучающихся по заочной форме по специальностям: 46.02.01 Документационное обеспечение управления и архивоведение по учебной дисциплине «Иностранный язык» (профессиональный) предназначены для реализации государственных требований к минимуму содержания и уровню подготовки выпускников по данной специальности.

Методические указания и задания для выполнения контрольных работ предназначены для оказания помощи студентам-заочникам в организации их самостоятельной работы над изучением учебного материала и выполнению практических и контрольной работ. Даны как методические указания, так и разъяснения по выполнению контрольной работы.



Учебная дисциплина «Иностранный язык» (профессиональный) относится к категории общепрофессионального цикла, формирующей базовые знания для освоения дисциплин и модулей профессионального цикла.

В результате освоения учебной дисциплины обучающийся должен уметь:

· работать с профессиональными текстами на иностранном языке;

· составлять и оформлять организационно-распорядительную документацию на иностранном языке;

· вести переговоры на иностранном языке.

В результате освоения учебной дисциплины обучающийся должен знать:

· практическую грамматику, необходимую для профессионального общения на иностранном языке;

· особенности перевода служебных документов с иностранного языка.

В результате освоения дисциплины у Вас должны формироваться профессиональные и общие компетенции (ОК):

Код Результат, который Вы должны получить после изучения МДК
ОК 1 Понимать сущность и социальную значимость своей про­фессии, проявлять к ней устойчивый интерес.
ОК 2 Организовывать собственную деятельность, выбирать типо­вые методы и способы выполнения профессиональных за­дач, оценивать их эффективность и качество.
ОК З Принимать решения в стандартных и нестандартных ситуа­циях и нести за них ответственность.
ОК 4 Осуществлять поиск и использование информации, необхо­димой для эффективного выполнения профессиональных задач, профессионального и личностного развития.
ОК 5 Использовать информационно-коммуникационные техноло­гии в профессиональной деятельности.
ОК 6 Работать в коллективе и команде, эффективно общаться с коллегами, руководством, потребителями.
ОК 7 Брать на себя ответственность за работу членов команды (подчиненных), результат выполнения заданий.
ПК 1.2 Осуществлять работу по подготовке и проведению совещаний, деловых встреч, приемов и презентаций.
ПК 1.3 Осуществлять подготовку деловых поездок руководителя и других сотрудников организации.
ПК 1.4 Организовывать рабочее место секретаря и руководителя.
ПК 1.5 Оформлять и регистрировать организационно-распорядительные документы, контролировать сроки их исполнения.
ПК 1.8 Осуществлять телефонное обслуживание, принимать и передавать факсы.

Тематический план и содержание учебной дисциплины «Иностранный язык» (профессиональный):



Тема 1.4.В офисе.

Описание офиса. Офисное оборудование. Описание мебели и оборудования, находящихся в офисе. Беспорядок в офисе. Канцелярские принадлежности. Предлоги места. Повелительное наклонение. Направления. Предлоги места, употребляемые для описания местоположения предметов. Практика аудирования: описание офиса. Употребление повелительного наклонения для выражения инструкций и приказов. Практика аудирования: как использовать новый портативный компьютер. Способы выражения направлений из одного места в другое. Переезд офиса. Предлоги места. Обсуждение плана переезда, расстановки мебели в офисе. Необходимая офисная мебель.

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА

по дисциплине «Иностранный язык (профессиональный)»

Variant 1 ( А, Б, В, Э, Л, М)

Vocabulary and Grammar

Choose the correct answer.

1. Which is the definition for the following title – Mrs Smith?

A) a woman who is not married C) a woman who is married

B) a woman who is married or unmarried D) two women having the same surname

2. Chose the example of the manufacturing sector in business.

A) tourism C) supermarket

B) factory D) restaurant

3. Complete the sentence: Different countries have different ______ .

A) money. C) currencies.

B) dollars. D) euros.

4. Which words refer to people?

A) university, laboratory, lawyer C) professor, technician, salesperson

B) scientist, workshop, industry D) customer, account, manager

5. Do Kenrich and Co … office equipment?

A) make C) product

B) sales D) manufacturing

6. Margaret … four languages.

A) speak C) speakes

B) speaks D) is speaking

7. Where … your parents live?

A) is C) are

B) do D) does

8. When I was a child I … an accountant.

A) want C) wants

B) wanted D) is wanting

9. Tom … to work because he was sick.

A) went C) didn’t went

B) didn’t go D) did not

10. Taking a taxi to work is … than taking a bus to work.

A) expensive C) the most expensive

B) more expensive D) expensiver

11. I think math is … subject.

A) the most difficult C) more difficult

B) the difficultiest D) difficultier

12. I am watching a movie and my brother … a book.

A) is reading C) reads

B) does D) don’t read

READING

THE OFFICE PICNIC

An office picnic can be a delicious opportunity to have fun with your collegues.

The annual office picnic is a popular socilal event for many companies in the USA. Employees go to local parks with food and their families each summer. At the moment, company picnics aren’t a regular event in Britain. But some British businesses think they could be a good opportunity for emplyees to socialise in an informal way.

Abel & Cole is a British catering company. The company has a big office picnic every year. Gary Congress organises Abel & Cole’s annual picnic. “Chistmas parties are great but they are quite formal; with a picnic it’s much more relaxed,” he says. Emplyees like picnics because they can arrive and leave when they want to. They relax, eat and play games with family and collegues.

But are picnics more of a problem to organise than other events? Many people don’t like insects, noisy children or bad weather – and these can all happen on a picnic. Food is probably the main health and safety concern because hot weather makes it difficult to keep food cool and edible. Some types of food, such as fish, meat and chees, are dangerous if they are in the sun too long.

A catering company can deliver food to a picnic. This is useful for companies with the large staff because it helps the food stay fresh. Managers can enjoy the picnic without worring that half the workers may be ill the next day. Gary Congress recommends picnics as a staff social event. “We put photos from the summer picnics all over the office and brings back great memories”.

Glossary:

Catering company (n) – company that provides and serves food and drink at social event;

Cool (adj) – quite cold;

Edible (adj) – safe to eat;

Fresh (adj) – in good condition, safe to eat



Variant 2 (Е, Ж, З, И, К, Щ, Ю)

Vocabulary and Grammar

Choose the correct answer.

1. Which of the following is furniture?

A) paperclip C) notepad

B) filing cabinet D) file

2. Which of the following adjectivesdescribing nationalities is incorrect?

A) France – French C) China – Chinese

B) Spain – Spanish D) Japan – Japanish

3. Complete the sentence: The company employs ______ .

A) Europe and the USA . C) Bristol, in the UK.

B) one hundred and twenty people. D) retail company.

4. Choose the correct sentence.

A) We can pay for things in cash. C) They always pay on cheque.

B) I usually pay with cash. D) I never pay for things with cheque.

5. No, Kenrich and Co … make office equipment.

A) isn’t C) don’t

B) not D) aren’t

6. In Britain the banks usually … at 9.30 in the morning.

A) open C) opens

B) openes D) is opening

7. … you always get up early?

A) Are C) Do

B) Is D) Does

8. The accident … last Sunday afternoon.

A) happen C) happened

B) did D) happens

9. They … to the meeting yesterday.

A) didn’t went C) didn’t go

B) did D) do not go

10. Sundays are … than Mondays because I don’t have to go to work.

A) good C) better

B) the best D) gooder

11. Tom is … manager in the company.

A) better C) the best

B) gooder D) the goodest

12. Thomas and Mark … a project at the meeting now.

A) is presenting C) are presenting

B) present D) doesn’t present

READING

PROJECT ANALYSIS

The importance of managing projects well

George Stephenson built a railway from Liverpoool to Manchester in the 1820s. It was 45 per cent over budget and there were a lot of delays. Today, it is still difficult to manage big projects. The construction of Wembley Stadium. The home of English soccer, was £750m ($ 1,4 billion) over budget and the project finished late.

Smaller projects can also have problems. Reseach shows that IT projects often have problems with budget and deadlines. In 2004, the cost of IT projects was usually 56 per cent more time than planned.

Some projects fail because the work takes longer than planned. Sometimes the cost of labour or materials is more than the agreed budget. But good project management can increase a company’s profits. A big German company decided to improve its project management, and the result was that it added one billon euros per year to its profits.

Project management isn’t a new science. It has an international association, the Project Management Institute (PMI), based in Pennsylvania, USA. The PMI sets professional exams that thousands of people take every year. It has 150,000 members in 150 countries. All of the members are specialists in managing projects.

So, it is possible for big projects to succeed. The Saudi-Aramco Haradh gas pipeline is one example. The $2 billion project finished six months early and 27 per cent under budget. The project manager and the client were both very happy.

Glossary:

Delay (n) – a period of time when you wait for something to happen;

Fail (v) – to be unsuccessful;

Suceed (v) – to be successful;

Pipeline (n) – pipes used for carrying gas from one place to another.


Variant 2 (Н, О, П, Х, Ц, Ч, Ш)

Vocabulary and Grammar

Choose the correct answer.

1. Which of the following is not a name of the department?

A) CEO C) HR

B) R&D D) IT

2. Complete the sentence: Serona is a (an) ______ company. It has offices in Rome and Milan.

A) British C) American

B) Italian D) Russian

3. Choose the correct sentence.

A) Kelly is often late for work. C) We go to often team meetings.

B) I leave the office never at six o’clock. D) They have sometimes a video conference in the

morning.

4. Which of the words are used in an invoice?

A) account number, discount, total C) price, see you later, delivery

B) per cent, married, product code D) I am 25 years old, product description, quantity

5. Clive Davis is … new CEO of Mansfield Plastics.

A) a C) an

B) the D) his

6. My job is very interesting. I … a lot of people.

A) am meeting C) meet

B) meets D) is meeting

7. Where … your sister work?

A) is C) does

B) am D) do

8. The meeting … at 5 o’clock yesterday evening.

A) started C) starts

B) do D) start

9. She … answer the phone because she was busy.

A) didn’t answer C) did not

B) does answer D) did answered

10. I think that Mike is a … manager than John is.

A) better C) good

B) gooder D) the best

11. David is … man in our department.

A) tall C) taller

B) the tallest D) taller than

12. I can’t talk to you now because I … a book.

A) is reading C) am reading

B) reads D) read

READING

FEATURES

More workers take a career break

RECORD numbers of workers are planning a career break. The latest research says that many people want to leave their job and travel the world. In the past, a gap year was for students or rich people. Now more and more ordinary workers are taking a break from their job. Almost one in five British workers – around five and half million – are planning to take a break from their careers. In the past five years, three million employees have taken a break. The research shows that more than half the people who are taking a career want to travel and see the world. A third are looking for a break from office life.

Gap Year for Grown Ups is a company that provides career break projects for people over thirty. Even people in their fifties and sixties are taking career breaks. Some people went straight from university to work and now they want to travel. The majority of people who book with Gap Year for Grown Ups are women. Eighty per cent of their clients are female. Africa is the most popular destination, and South America is becoming more and more popular for people who want to do voluntary work as well as travel and go sightseeing.

British workers like companies that offer career breaks to their staff. One in four employees works for a company where career breaks are a staff perk. The government and finance and insurance industries are leading the way – 40 per cent of their employees can take a career break. They are followed by IT and telecoms staff (36 per cent) and medicine / the health service (25 per cent). The research shows that career breaks also help employers: companies that offer career breaks are able to recruit and keep good staff.

Glossary:

Break (n) – time when you do not work or study;

Straight (adv) – directly;

Recruit (v) – find people to work in a company


Variant 4 (Р, С, Т, У, Ф, Г, Д, Я)

Vocabulary and Grammar

Choose the correct answer.

1. Which statement is incorrect?

A) Sales department sells to customers. C) Production department makes products.

B) Marketing department arranges artwork D) Finance department deals with the company’s

accounts

2. Which phrase we do not use when we meet business contacts for the first time?

A) Where are you from? C) What’s your name?

B) What company are you with? D) How old are you?

3. Which phrase is not used to make a request?

A) Can I smoke here? C) Can I have the menu, please?

B) I’d like a cup of tea. D) Could you give me the bread, please?

4. Which words refer to people?

A) university, laboratory, lawyer C) professor, technician, salesperson

B) scientist, workshop, industry D) customer, account, manager

5. Mr Davis … usually work at the weekend.

A) is C) doesn’t

B) isn’t D) hasn’t

6. The City Museum … at 5 o’clock in the evening.

A) close C) is closing

B) closes D) is close

7. Where … your colleague live?

A) does C) do

B) is D) has

8. Ann’s mother … as a manager last year.

A) is C) works

B) work D) worked

9. He usually works to work, but he … to work yesterday.

A) didn’t went C) went

B) goes D) didn’t go

10. This meeting is … than the previous one.

A) interesting C) more interesting

B) the most interesting D) interestinger

11. Russia is … country in the world.

A) bigger C) big

B) bigger than D) the biggest

12. Tom and Mary … a report right now.

A) is preparing C) are preparing

B) prepares D) prepare

READING

THE BUSINESS OF GIVING

Charity from the rich

Today, many rich and famous people give money to charity. Technology billionaire Bill Gates recently gave $31 billion to the Bill and Melinda Gates Foundation. Other technology leaders also give away money. Pierre Omidyar, the founder of eBay, and Jeff Skoll, eBay’s first CEOwant to use their billions to help ‘make the world a better place’. Why do charities receives so much money? One reson is that there are more rich people than in the past. The world now has 691 billionaries, compared with 423 in 1996. Rich people in many different countries give millions of euros, riyals, yen, and other currencies to charity.

What can the world of charity learn from the world of business? Michael Porter, a management guru at the Harvard Business School, believes that the rich need to think about how their charitable foundations spend money. In the USA, it is traditional for the rich to give money to hospitals, libraries and unversaties. These are very important, but some people think that this does not always help the very poor.

People with a lot of money often have useful social connections. They usually know how to market ideas and how to interest the media in a subject. So, some people think that the rich can give more than money. They can also use their time, social connections and skills to help find solutions to some of the world’s problems, such as poverty and the environment.

Glossary:

Charity (n) – money or gifts that people give to help people;

Recently (adv) – a short time ago;

Charitable foundation (adj + n) – an organisation that uses money to help people;

Management guru (n) – someone who knows a lot about business;

Poverty (n) – not having enough money for food or housing;

Environment (n) – the world and the people, animals and plants that live in it.


ИНФОРМАЦИОННОЕ ОБЕСПЕЧЕНИЕ ДИСЦИПЛИНЫ

Основные источники:

1. Intelligent Business Coursebook, Elementary Business English, Coursebook, Irene Barrall, Nikolas Barrall, Pearson Longman, 2010;

2. Intelligent Business Coursebook, Elementary Business English, Teacher’s Book, Irene Barrall, Nikolas Barrall, Pearson Longman, 2010;

3. Intelligent Business Coursebook, Elementary Business English, Work Book, Irene Barrall, Nikolas Barrall, Pearson Longman, 2010.

Дополнительные источники:

1. Essential Grammar in Use, Raymond Murphy, Cambridge University Press, 2007;

2. Progress in English Grammar 1, Chris Barker, Gulay Kiratli, Pearson Longman, 2000;

3. Grammarway 2, Jenny Dooley, Virginia Evans, Express Publishing, 2008.

Электронные ресурсы:

1. http://www.languageguide.org

2. http://learnenglishteens.britishcouncil.org

3. http://www.bbc.com/news/

4. http://dictionary.cambridge.org/

5. http://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

ОП.05 Иностранный язык (профессиональный)

Методические указания и контрольные задания

для студентов-заочников
образовательных учреждений среднего профессионального образования

основной профессиональной образовательной программы

по специальности 46.02.01

Документационное обеспечение управления и архивоведение

Междуреченск, 2015


Рассмотрены и одобрены Цикловой комиссией гуманитарных дисциплин» Протокол № ____ От «____» _______________ 2015 г. Председатель ЦК ___________________ О. Н. Масалова Методические указания дисциплины Иностранный язык (профессиональный) разработаны на основе Федерального государственного образовательного стандарта (далее ФГОС) по специальности (специальностям) среднего профессионального образования (далее СПО) / 46.02.01 Документационное обеспечение управления и архивоведение и рабочей программы дисциплины (базовый уровень) Утверждаю заместитель директора по УВР ___________________________ В. Н. Щербань «________»_________________ 2015 г.
Рекомендована к использованию методическим советом ГКПОУ МГСТ Протокол № __ от «_____»___________2015 г. Председатель методического совета ________________________Кузнецова И.В.

Разработчики:

Васеева А. С., преподаватель иностранных языков ГКПОУ Междуреченский горностроительный техникум

Ланберг Е. С., преподаватель иностранных языков ГКПОУ Междуреченский горностроительный техникум

Рецензенты:

_________________________________________________

Ф.И.О., ученая степень, звание, должность

_________________________________________________

Ф.И.О., ученая степень, звание, должность


СОДЕРЖАНИЕ

ВВЕДЕНИЕ
ТЕМАТИЧЕСКИЙ ПЛАН И СОДЕРЖАНИЕ УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЫ «ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК (ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЙ)»
МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ ПО ВЫПОЛНЕНИЮ КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ
КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА ПО ДИСЦИПЛИНЕ «ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК (ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЙ)»
ИНФОРМАЦИОННОЕ ОБЕСПЕЧЕНИЕ ДИСЦИПЛИНЫ

ВВЕДЕНИЕ

Методические указания и задания для выполнения домашней контрольной работы для студентов, обучающихся по заочной форме по специальностям: 46.02.01 Документационное обеспечение управления и архивоведение по учебной дисциплине «Иностранный язык» (профессиональный) предназначены для реализации государственных требований к минимуму содержания и уровню подготовки выпускников по данной специальности.

Методические указания и задания для выполнения контрольных работ предназначены для оказания помощи студентам-заочникам в организации их самостоятельной работы над изучением учебного материала и выполнению практических и контрольной работ. Даны как методические указания, так и разъяснения по выполнению контрольной работы.

Учебная дисциплина «Иностранный язык» (профессиональный) относится к категории общепрофессионального цикла, формирующей базовые знания для освоения дисциплин и модулей профессионального цикла.

В результате освоения учебной дисциплины обучающийся должен уметь:

· работать с профессиональными текстами на иностранном языке;

· составлять и оформлять организационно-распорядительную документацию на иностранном языке;

· вести переговоры на иностранном языке.

В результате освоения учебной дисциплины обучающийся должен знать:

· практическую грамматику, необходимую для профессионального общения на иностранном языке;

· особенности перевода служебных документов с иностранного языка.

В результате освоения дисциплины у Вас должны формироваться профессиональные и общие компетенции (ОК):

Код Результат, который Вы должны получить после изучения МДК
ОК 1 Понимать сущность и социальную значимость своей про­фессии, проявлять к ней устойчивый интерес.
ОК 2 Организовывать собственную деятельность, выбирать типо­вые методы и способы выполнения профессиональных за­дач, оценивать их эффективность и качество.
ОК З Принимать решения в стандартных и нестандартных ситуа­циях и нести за них ответственность.
ОК 4 Осуществлять поиск и использование информации, необхо­димой для эффективного выполнения профессиональных задач, профессионального и личностного развития.
ОК 5 Использовать информационно-коммуникационные техноло­гии в профессиональной деятельности.
ОК 6 Работать в коллективе и команде, эффективно общаться с коллегами, руководством, потребителями.
ОК 7 Брать на себя ответственность за работу членов команды (подчиненных), результат выполнения заданий.
ПК 1.2 Осуществлять работу по подготовке и проведению совещаний, деловых встреч, приемов и презентаций.
ПК 1.3 Осуществлять подготовку деловых поездок руководителя и других сотрудников организации.
ПК 1.4 Организовывать рабочее место секретаря и руководителя.
ПК 1.5 Оформлять и регистрировать организационно-распорядительные документы, контролировать сроки их исполнения.
ПК 1.8 Осуществлять телефонное обслуживание, принимать и передавать факсы.

Тематический план и содержание учебной дисциплины «Иностранный язык» (профессиональный):


operacionno-laminarnie-boksi.html
operaciya-040-tokarno-vintoreznaya.html
    PR.RU™